Tempeh Chili met Chipotles

Vegan MoFo #22:
Mocht je het gemist hebben, je kan nog tot 30 oktober een kans maken om het kookboek Easy Vegan te winnen, zie:  Vegan MoFo #1 Give away! Win het kookboek Easy Vegan

___________________________________________________________________________________

Ik wil graag wat meer koken met tempeh, de ene keer vind ik het ontzettend lekker, de andere keer maar zo zo. Nu pas ik al het truucje toe om de tempeh eerst 10 minuten te koken, maar toch vind ik af en toe dat "lijm smaakje" zoals ik het noem er toch tussendoor komen.
Het rare is dat als andere het klaarmaken ik het altijd heerlijk vind!  Ook ikzelf heb het wel eens lekker klaargemaakt, maar ik ben nog niet volledig overtuigd zeg maar :-) Mochten jullie nog lekkere recepten weten dan zou ik die graag te weten willen komen..

Onderstaande tempeh chili is erg lekker! Ik heb er chipotles in saus aan toegevoegd maar als je dat niet in huis hebt kun je dit vervangen door chilipoeder. Deze is gemaakt nav de cook-a-long op het vegan forum met recepten uit La Dolce Vegan. Ik heb het een klein beetje aangepast maar niet veel.



Tempeh Chili met Chipotles
1 grote ui
1 el olijfolie
1 cup tempeh, in blokjes gesneden
3 teentjes knoflook, gehakt
2 grote tomaten, in stukjes gesneden
1 pakje Heinz gezeefde tomaten (500 ml)
1 blik rode kidneybonen
Klein handje mais uit blik (extra knapperig)
1 el tamari
1 tl ahornsiroop
1 kleine eetlepel chipotles in adobo saus (ik heb het gepureerd)
1 tl gemalen komijn
snuf zout
½ cup geraspte vegan "kaas" (optioneel)

Kook de tempeh blokjes 10 minuten in water, afgieten.
In een grote pan de ui fruiten tot deze doorzichtig is. Voeg de tempeh en knoflook toe en bak voor 2-3 minuten. Voeg de tomaten, gezeefde tomaten, kidneybonen, mais, tamari, ahornsiroop, chipotles, komijn en zout toe. Deksel op de pan en 15-20 minuutjes laten sudderen.
Serveer eventueel met de vegan "kaas". 
In plaats van rijst heb ik er ditmaal een "melk"maisbrood bij gegeten; recept volgt later.



Print Friendly and PDF

5 opmerkingen:

  1. Zeker weten de Buffola Tempeh (staat op mijn blog) is super super super lekker!
    Niet dat dit er niet lekker uit ziet ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb net voor het eerst tempeh klaar gemaakt en toen ik het uit de verpakking haalde viel me ook meteen de sterke 'lijm' geur op. Nu na het toebereiden proef ik het nog steeds een beetje, dus ik snap helemaal wat je bedoel! Misschien heeft het te maken met de soort tempeh?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou goed kunnen dat het aan de soort ligt. Ik koop het altijd biologisch maar heb je weinig tot geen keuze in de merken.
      Misschien moet ik eens eenmalig een tempeh uit de toko proberen.
      Je hebt de tempeh wel ook eerst gekookt voordat je het ging bereiden?

      Verwijderen